marți, 26 august 2014

SOC! Minciuna si Barfa in orizonturi PACATOASE

             Recent un prieten parea preocupat si "ingrijorat" de faptul ca nu mai am indeajuns timp sa mai scriu cate un articol pe blog. Macar de as avea ce scrie pentru ca nu m am trezit niciodata sa scriu doar de dragul de a scrie.

            Dar multumiri la Al` de sus pentru ca am avut niste zile libere. Trei zile in care am ales sa stau in fata casei si sa smulg buruiana de pe trotuar si de pe langa casa. Si ce sa vezi?! M am intalnit cu o multime de oameni pe care  nu cred ca i as fi intalnit nici daca as mai fi avut o viata. Poate ca exagerez dar am avut deosebita placere sa ma bucur de revederea atatora.

            Si printre altele am avut timp si sa "cujet" la unele obiectii aduse in anumite imprejurari de oamenii cu care ma inconjor la adresa unor actiuni de ale mele asa zise pacatoase. Si tare ma bucur ca multi dintre acei care ma cunosc sa isi dea tot interesul pentru a se gandi la ideile pe care intentionez sa le pun inaintea lor pentru ca la o urmatoare discutie sa nu mai fie cazul sa lamurim aceste aspecte. Mai degraba sa discutam cat de justificat sau nu este ceea ce am sa expun. M am gandit sa las in scris aceste pareri pentru ca mi ar placea ca la o urmatoare ocazie cand mi se ridica aceleasi obiectii sa ii las omului in cauza sa imi citeasca scurtele incredintari si opinii.

              Ei bine acele falese deprinderi pacatoase care mi se obiecteaza - le spun false pentru ca am sa pledez pentru motivul pentru care nu sunt pacatoase - sunt multe si probabil o sa mi fac timp sa le discut pe toate dar astazi ma opresc la BARFA si MINCIUNA.


             Inarmeaza te cu multa rabdare si fii gata sa judeci lucrurile la rece si sa ti ridici intrebari pe care de ce nu sa mi le adresezi si mie daca esti nelamurit. Spor la citit. O sa ti ia ceva. Daca nu ai timp, nici nu te apuca, ti l pierzi si pe cel care l mai ai!

                                      *** Sa luam prima si anume MINCIUNA.   ***

             Astazi cand dadeam din maini smulgand buruieni, mi am adus aminte de seara trecuta cand m am bucurat asa de mult sa ma joc cu tinerii mei vecini si prieteni din copilarie un joc mult indragit de mine si anume MAFIA.
            Mi ar placea mult sa am rabdarea sa explic in scris in ce consta acest joc si care este modul in care se joaca si ce anume mi se pare interesant la el sau ce anume te ajuta sa dezvolti cu privire la tine sau relatia cu alti oameni.

              Nu am timpul necesar si cum spuneam nici rabdare, dar dati mi voie sa va spun care este secretul jocului. Ceea ce iti revine in acest joc, in idea in care faci parte dintre "mafiotii orasului" si nu din "cetatenii orasului", este MINTI pentru a ii deruta pe "cetatenii orasului" sa se elimine prin vot pe ei intre ei si nu pe tine ca "mafiot al orasului". Si DERUTAREA aceasta este o MINCIUNA FERVENTA care trebuie ROSTITA cu o seriozitate coplesitoare si cu o putere de convingere cat mai devastatoare, asta doar in cazul in care ti se da ocazia sa porti o pledoarie si sa nu fi dat afara din joc de terte persoane ale acestuia. Deci este vorba despre MINCIUNA si practic tot jocul pana la sfarsit cand cartile se dau pe fata este o MINCIUNA, dar in care se cauta ADEVARUL atat timp cat esti de partea "cetatenilor orasului" care lupta sa demaste "mafiotii orasului".

             Si pe cand jucam pe la Sibiu sau in diferinte circumstante veneau la mine unii frati de ai mei, oameni cu principii extrem de bune, si de apreciat din multe perspective si imi atrageau atentia cum ca eu fac ceva pacatos prin a ma juca acest joc bazat pe MINCIUNA. Si mai mult, pacatuiesc pentru faptul ca ii invat si pe altii sa joace si prin asta le fac rau lor... Si astfel ar trebui sa ma gandesc bine si sa renunt chiar pentru ca nu fac altceva decat sa il intristez pe Dumnezeu prin asta. Si astfel cu alte cuvinte ei imi aduceau obiectii cum ca eu practic ceva pacatos prin acest joc.

            Ei bine asta este una din intamplarile la care fac referire cand vine obiectia MINCIUNII. Dati mi voie sa va mai prezint inca una.


            Recent am avut oportunitatea sa merg intr o tabara cu multi copii. Teroare, pentru ca iubesc copii si ma distrez de minune cu ei. Una din modalitatile mele de a ii amuza si de a ii tine ocupati in timpul liber, cu voia lor si din dorinta lor proprie era sa le spun tot felul de povesti inventate. Spre exemplu le povesteam despre crocodilul meu de buzunar pe care il tin ascuns in geanta si ii duc castravetii ce ni se serveau la micul dejun si care face oua pe care le pun sub perna si creste un nou crocodil cu radacinile mari cat casa... Sau despre prietenul meu zbarcit Bob de mazare care l a intalnit pe Bob de orez fost veteran de razboi si supravietuitor al exploziei atomice de la Hiroshima. Bob de orez venise sa il caute pe Bob de mazare care avea sa il ajute in cautarea familiei lui si a stranepotilor lui undeva printr o punga de orez pierduta printr un restaurant chinezesc...

              Si in sfarsit povesti peste povesti. Acesti micuti au avut la dispozitie o cutie in care puteau sa lase biletele cu intrebari adresate noua celor care ii ingrijeam si cu care discutau. Intr o oarecare zi le am vorbit despre pacat si cat de mult distruge acesta pe om, in speta minciuna. Si copilul istet domne`. S a trezit el in acea seara sa lase o intrebare anonim care suna asa:

              "Daca este pacat sa minti de ce tu, Emi continui sa ne minti atata despre prietenul tau Bob de mazare si despre crocodilul tau de buzunar care face oua din care ies crocodili sub perna cu radacini cat casa? ( si multe alte povesti )

              Vreti sa va spun? Extaz. Ador oamenii care isi pun intrebari sincere si mai ales copiii. Vedeti voi? Acel om despre care va vorbeam ca a venit sa mi atraga atentia cum ca jocul MAFIA este pacatos, nu a venit sa imi spuna: "Daca e pacat sa minti, de ce crezi ca e bine sa continui sa joci mafia?". NU! El a venit sa mi spuna din start ca acel lucru este gresit. Si stiti ce mai este interesant? E interesant faptul ca nu si a argumentat opinia... Ci a lasat doar un "standard" trantit pe masa pe care nu l a lasat deschis spre a fi rasfoit si contra argumentat... Asta probabil pentru ca nu prea avea ce spune in sustinerea lui.

             In sfarsit, un copil, va dati seama? A venit sa ma intrebe asta. Si iata cateva raspunsuri simple pe care i le am lasat. Am lasat doar 3 idei, nu pentru ca nu as putea gasi mai multe dar sunt indeajuns ca sa te faca sa intelegi de ce nu este POVESTIREA MEA sau JOCUL MAFIA un pacat prin ceea ce inseamna MINCIUNA. Iata cele trei idei.

             1. Ceea ce eu povestesc aici, povestile mele imaginare sunt categoric imposibile intr o lume reala in care vorbim. Tu cunosti foarte bine ca ceea ce eu povestesc nu poate sa existe insufletit, spre exemplu in Bob de mazare... Asadar totul este fantezie. Chiar si mintea ta de copil de 8-12 ani te ajuta sa intelegi ca este o poveste doar si atat, nimic real.      ( In ceea ce consta jocul MAFIA, lucrurile stau la fel, sunt doar niste supozitii pe care le faci chiar daca sunt la deruta. Si daca MINTI intr adevar, o faci intr un scenariu imaginar, un cadru si acela este UN JOC. )

            2. Spun aceste "MINCIUNI" pentru ca imi place sa ma distrez si sunt convins ca si tie iti place si te amuza. Pe langa asta nu iti displace ci din contra. Imi placea sa vad curiozitatea din ochisorii lor micuti cu privire la ce urma sa mai inventez si sa adaug in povestea mea.   ( In ceea ce priveste jocul MAFIA, lucrurile stau la fel, sunt doar niste vorbe spuse pentru a lasa jocul sa continue, scenariul sa se desfasoare, si la sfarsit sa ne prapadim de ras si sa vedem cum au putut altii sa disimuleze atat de eficient. Si probabil ca cei mai "spirituali" ati putea spune: "Dar El a spus ca vom da socoteala pentru orice cuvant fara rost rostit...", si eu iti spun: " Asa este, deci ar trebui sa pazesti mai mult limba ta cand vine vorba de vorbele care le spui parintilor, copiilor sau sotului/sotiei si asa mai departe, lasa un scenariu sa fie scenariu, si traieste ti realitatea si nu jocurile demne de credinta ta!". )

          3. MINCIUNA este un PACAT atunci cand aceasta este folosita pentru a face un rau voit unei terte persoane, atunci cand prin minciuna ta, contextul, viata sau consecintele pe care anumite actiuni ale unei persoane sunt schimbate in intregime doar pentru ca TU sau alte persoane sa iasa in castig printr o rautate exprimata prin acele vorbe care sunt o reala MINCIUNA. Eu nu cred ca prin ale mele povesti relatate despre Bob si crocodilul de buzunar, cineva are de suferit si prin asta va pricinuiesc un rau nemeritat.   ( La fel si in cazul jocului MAFIA, consider ca "MINCIUNILE" de acolo nu fac un rau voit ( in cel mai rau caz, unul din jucatori iese din joc pentru urmatoarele 5 10 minute) si nici nu caut folosul meu, cel care joc prin neglijarea drastica a unui om din preajma mea, acesta avad de suferit din cauza MINCIUNII mele. Ci din contra chiar daca exista putina frustrare pentru ca cineva a iesit din joc la sfarsitul acestuia exista o bucurie, cea a "mafiotilor" daca au castigat sau a "cetatenilor" daca au eliminat mafiotii".)

          Aici au fost cele trei opinii care le am expus copiilor si care sunt suficiente de aplicat si in cazul jocului MAFIA. Si cea care ar putea sa le elimine pe toate si sa fie atotsuficienta este cea de a treia.


           V am obosit? Poate! V am plictisit? Cu siguranta! Dar daca esti de acord cu raspunsurile mele cu privire la oboseala si plictiseara cu siguranta nu ai de gand sa cugeti prea mult la cele spuse de mai sus, si sa transpui aceleasi idei in alte contexte din viata ta sa vezi daca sunt "dupa voia lui Dumnezeu sau nu". Dar daca esti doar atat de putin interesat iti urez mult succes in navigarea ta pe internet dupa ce apesi butonul de "Close" adica "x" din partea dreapta sus din coltul paginii tale.

           Restul care raman probabil ca sunt interesati si despre cea de a doua practica "pacatoasa".


                                      ***  Sa o luam pe a doua si anume BARFA ***


              Cu nostalgie imi amintesc de momentul cand am scris acest articol despre BARFA si pe care l puteti citi aici in care am aminitit de acei oameni care renuntand la barfa se trezesc dintr o data cu o acuta lipsa de ocupatie, lipsa acuta de subiecte de discutie. Tineti minte aceasta lipsa acuta!

              Ei bine vreau sa va marturisesc ca ma trezeam in diferite circumstante, in unele in care mi se cerea parerea asupra unui lucru sau asupra unei opinii adresate de diferite persoane, sau altele in care eu imi exprimam opinia fara ca cineva sa mi o ceara dar intr un context care aveam aceasta libertate.

           Asadar m am trezit de atatea ori ca unele persoane dintre cele cu care eram sa imi ceara/ ne ceara ( tuturor celor care discutam ) sa ne oprim pentru ca ceea ce facem acum se numeste BARFA.

          Si de cele mai multe ori mi am dat seama ca ei nu cunosc ce inseamna termenul BARFA si ce se poate face cu BARFA, de ce? Pentru ca atunci cand i am intrebat (pe majoritatea) de ce cred ca ceea ce facem e barfa, ori nu au stiut sa mi raspunda ori mi au raspuns simplu si scurt ca "vorbim de rau".

           Acest lucru trebuie discutat putin: "vorbim de rau"... De ce?

           Sa va povestesc. Sa spunem ca exista in acest scenariu ( care mi s a intamplat de cele mai multe ori, in care m am regasit de cele mai multe ori cand cineva mi atragea atentia ca BARFESC ) ca exista 5 persoane V, W, X. Y, Z.

             Eu sunt V-ul si vorbesc cu W despre ultima situatie din viata lui (poate tragica, poate comica, poate vreo ultima decizie care a luat o) cu care eu cel putin nu sunt de acord, si mai mult decat atat, in prealabil sau in anumite circumstante i am spus: "Nu cred ca este corecta decizia, gandurile, sau situatia in care te pui sau ii pui pe altii.".

            Ei bine dupa discutia mea cu W stau si ma gandesc, si ma intreb daca ceea ce a ales, face, gandeste este justificat, corect, placut inaintea lui Dumnezeu and so on... Deci imi ridic intrebari si intorc situatia pe toate partile. De ce pentru ca iubesc acea persoana si vreau sa o atentionez in cazul in care ceea ce face este gresit, desi deja i am spus asta... Sau daca eu sunt gresit ca gandesc astfel...

            Si dupa ce am facut asta vin inaintea lui X, Y, Z intr o discutie amicala, printre altele dezbatand anumite subiecte si le spun intr un context asemanator, uite ce a gandit si mi a spus si W... Eu cred ca nu e bine si mi se pare nepotrivit sa faci asa cum a facut el, sa gandesti asa cum a gandit el (W) sa te pui in situatia in care se pune el. De ce? Hai sa va spun ce m am gandit, NU UITATI, dupa ce i am spus si lui W de ce cred ca nu este bine ce face. Asadar povestea incepe asa... si a facut asa... Si practic nu fac altceva decat sa povestesc ceea ce mi a spus W. ATENTIE, W nu m a avertizat ca acest lucru nu este de spus la nimeni si ca ar fi super secret si nici FBI... NU, nu va ganditi la astfel de "secrete", de "confesiuni" nu ma refer la acestea. Ci vorbesc despre simple informatii, hotarari sincere dar poate nu tocmai intelepte si iar atrag atentia NU UITATI, parerea mea W o cunoaste pe indelete.

           In tot acest scenariu dupa provocarea mea si atentia pe care am atras o asupra ceea ce W nu spune, nu face, nu gandeste corect, chiar si din perspectiva mea subiectiva, se ridica o persoana si spune: STOP! Aici nu imi place, barfim... Eu as vrea sa ma retrag din discutie... Iar eu ii raspund: "GO AHEAD!". De ce? Pentru ca nu barfesc!

          Sa va spun de ce nu cred ca ceea ce am facut se poate numi o BARFA

          1. Foarte important este faptul ca persoana W a impartasit cu mine un gand, o decizie care ar fi impartasit o si cu X, Y, Z. Daca nu ar fi facut o, atunci mi ar fi spus sa pastrez pentru mine si astfel sa fie ceva INTIM, intre noi, un adevarat secret (aici referindu ma la ceva care ma privilegiaza sa ii fiu prienten/a si astfel sa pastrez pentru mine informatia) sau nu ar fi facut o pentru ca este o minciuna si cum se stie ca are picioare scurte nu cumva sa o auda altii, sa faca conexiuni si sa se dea in vileag...

          O data impartasita cu mine si cu multi altii, acesta nu cred ca este un secret care spunandu l altora se poate numi BARFA!  O opinie, o remarca, un gand, o situatie, o actiune spusa publica trebuie sa se faca in concodranta cu asumarea responsabilitatii de a raspunde pentru acea idee si pentru a da socoteala in fata celor care nu sunt de acord cu tine. ( ceea ce fac si eu daca sunteti gata sa mi spuneti cu sinceritate, care din cuvintele de aici nu sunt potrivite si de ce nu sunt bine gandite, argumentand toate acestea.) 

         Intr un astfel de scenariu eu nu am facut decat sa imi aduc opinia mea in legatura cu opinia lui W, contra opinie pe care tocmai i am spus o vrandu i binele.

          2. Barfa se naste din invidie, ura sau gelozie. Niciodata nu se naste din DRAGOSTE. Opinia mea povestita lui X, Y, Z cu privire la ceea ce W gandeste, face, spune incorect ( chiar si subiectiv) este pentru a prevenii pe acestia trei de a repeta, gandi ceea ce W gandeste. Si in aceasi masura si FOARTE IMPORTANT, sa ma las corectat de opiniile celor 3, observatiile lor cu privire la ceea ce GANDESC DESPRE CE GANDESTE W si nu despre ceea ce fac cand vorbesc despre opinia acestuia ( a lui W).

             Eu pentru ca ii vreau binele lui W, ii spun ceea ce cred eu ca nu e bine pentru ca IL IUBESC. Apoi merg la X,Y, Z la cererea lor sau intr un context in care pot da exemplu pe W ( cu sau fara destainuirea identitatii lui, desi daca informatia este facuta publica nu am de ce sa il tin sub anonimat ) pentru ca ii iubesc si pe cei 3 si nu vreau sa gandeasca, sa faca in aceasi mainiera in care o face gresit W. Apoi le cer si lor opinia si ii provoc:  "JUDECATI DUPA VOI SI DUPA DREPTATEA LUI DUMNEZEU DACA CEEA CE FACE W ESTE CORECT SAU NU SI SPUNE TI MI PAREREA VOASTRA."

              3. Tocmai am amintit de PARERE si sunt incredintat ca daca unele lucruri s au schimbat in viata noastra, si in lumea noastra e pentru ca niste oameni au avut niste PARERI. Care au ramas sa fie studiate si atacate de cei din jur si astfel lucrurile s au materializat. In urma parerilor studiate fiind de cei care le au avut lucrurile s au descoperit. De la curent electric si pana la Reforma in Crestinism totul a inceput cu niste pareri, care s au lasat la discutie si s au dezbatut si mai mult decat atat, pe acestea s au gandit si alte si alte principii pe care acum le luam de a gata fara ( si cu tristete o spun ) de la fizica si pana la Reforma chiar sa nu le judecam pentru noi insine...

             4. Daca il iubesc pe W si asta trebuie sa cofirme X, Y, Z care vad relatia mea cu el, pot aprecia din "exterior" inseamna ca nu il urasc si nici nu ii vreau raul, chiar din contra am mers si i am spus si lui ceea ce cred despre ceea ce crede si cum ca ceea ce crede nu mi se pare in regula.

            5. De cele mai multe ori, aceasta obiectie "Acum barfim" mi s a adus in cadrul unor dezbateri pe diferite teme cand faceam apel la ce gandeste W sau A sau G sau mai stiu eu cine P ( de la Piper, John Piper). De ce daca discutam opinia lui A si P ( Piper) este mai putin barfa sau chiar deloc cand daca luam opinia, situatia, hotararea de a face ceva a lui W este BARFA si pacat?

           6. Daca as renunta la a mai discuta aceste subiecte, idei, ale lui W nu raman cu o LIPSA ACUTA DE SUBIECTE DE DISCUTIE daca va aduceti aminte, ceea ce inseamna ca nu ma cobor la a discuta niste ineptii si niste lucruri care putin folosesc... Imi "imi interzici sa vorbesc despre W cu siguranta o sa iti pot vorbi despre moralitate, sau avort sau eutanasie sau unde a fost Isus in cele 3 zile dupa moarte sau, sau sau...

           As putea sa mai scriu si alte motive, dar cu siguranta cei interesati care vor sa afle si altele au sa apeleze la mine, asta daca au avut rabdarea sa citeasca pana aici. Dar nu vad de ce eu as avea rabdare sa aud "remarcile" lor cand ei nu au timp sa citeasca raspunsul meu. Dar in sfarsit. Sper sa reusesc si sa vin si cu alte "remarci" care se anunta ca fiind pacatoase.













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu